Vernieuwde en verlengde PPS kaaimuur en openbare kaaimuur in Harelbeke officieel in gebruik genomen

Vernieuwde en verlengde PPS kaaimuur en openbare kaaimuur in Harelbeke officieel in gebruik genomen

De Vlaamse Waterweg nv en DEVAGRO hebben op donderdag 30 mei de vernieuwde en verlengde kaaimuur langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk in Harelbeke officieel in gebruik genomen. Niet enkel de bestaande kade van DEVAGRO werd verstevigd en verlengd. Er werd ook een openbare kaaimuur aangelegd. De samenwerking tussen de overheid en een private partner moet meer bedrijven aan het water de mogelijkheid bieden om gebruik te maken van de binnenvaart. Openbare kades geven bedrijven die iets verder van het water liggen de mogelijkheid om ook de binnenvaart te gebruiken. 

Vernieuwde en verlengde PPS kaaimuur en openbare kaaimuur in Harelbeke officieel in gebruik genomen

De waterweg is een volwaardig alternatief voor het wegtransport maar dan moet er voldoende vlotte toegang zijn om de goederen van de ene transportmodi naar de andere te verplaatsen. De bouw van geschikte kaaimuren is daar een essentieel onderdeel van. 

Publiek-private samenwerking  

De Vlaamse overheid wil bedrijven stimuleren om bij het vervoer van hun goederen zoveel mogelijk te kiezen voor de binnenvaart als transportmiddel. Ondernemingen die de binnenvaart willen integreren in hun logistieke keten, kunnen voor  aanleg van een laad- en losinstallatie bij De Vlaamse Waterweg nv terecht via een publiek-private samenwerking (PPS). Deze samenwerking houdt in dat De Vlaamse Waterweg 80% van de infrastructuur financiert en de onderneming 20%. Het bedrijf staat daarnaast ook in voor uitrusting van de kade en voor de laad- en los-installaties. Tegenover die investering staat het engagement van het bedrijf om over een periode van tien jaar een vastgelegde hoeveelheid goederen via de waterweg te transporteren.

In Harelbeke werd op deze manier een bestaande kade gerenoveerd en verlengd. Zo werd 120 meter kaaimuur verstevigd en verder uitgebreid tot een overslaginfrastructuur van 270 meter lang. Centraal is er een zone van 90 meter gereserveerd als openbare kade, geschikt voor klasse IV-schepen. De openbare kade is in volledig eigendom van De Vlaamse Waterweg nv. Daarnaast zijn er twee PPS kades voor het bedrijf DEVAGRO: de gerenoveerde kaaimuur kant Kortrijk van 120 meter lang en de nieuwe kaaimuur kant Zwevegem van 50 meter lang. De kaaiplateaus zijn allen 15 meter breed zodat de goederen efficiënt en vlot met een kraan van schip naar vrachtwagen of omgekeerd kunnen overgeslagen worden.  De totale kostprijs van dit project bedraagt 2,5 miljoen euro.   

Steeds meer ondernemingen geloven in de toekomst van de binnenvaart", vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv: “Daarom slaan overheid en privé de handen in elkaar.  135 bedrijven hebben samen met ons al geïnvesteerd in de bouw van kaaimuren zoals deze kade hier in Harelbeke. De Vlaamse Waterweg ambieert met deze investeringen een gestage groei van het aandeel dat de binnenvaart dat de Vlaamse wegen en de lokale kernen en bewoners ademruimte geeft.” 

"De afgelopen 25 jaar werd 135 miljoen euro geïnvesteerd in het kaaimurenprogramma. Hier tegenover staat een tonnageverplichting van  bijna 169 miljoen ton. In werkelijkheid werd er van 1998 tot en met 2023 echter bijna 579 miljoen ton overgeslagen via de kaaimuren die voortvloeien uit dit project.  “Het is duidelijk dat de return on investment beduidend hoger is dan vooropgesteld. Het kaaimurenprogramma is zeer succesvol en draagt bij tot een toename van het gebruik van de binnenvaart”, belicht Koen Anciaux , voorzitter raad van bestuur van De Vlaamse Waterweg nv. “Daarenboven zijn deze resultaten ook direct voelbaar op ons overbelaste wegennet. Sinds de start van het programma werden bijna 29 miljoen vrachtwagenritten vermeden.”

De opwaardering van de Leie tegen 2030 in het kader van het Seine-Schelde-project en van het kanaal Roeselare-Leie zijn speerpunten in ons investeringsprogramma. En inmiddels loopt ook het openbaar onderzoek naar de opwaardering van het kanaal Bossuit-Kortrijk”, beklemtoont Chris Danckaerts de ambities van De Vlaamse Waterweg in West- en Oost-Vlaanderen.

DEVAGRO zet in op duurzaam transport

DEVAGRO is een trotse gebruiker van de binnenvaart en deze kade. Het bedrijf is sinds 1989 uitgegroeid tot een specialist in duurzame aannemingen, kwalitatieve betonoplossingen en innovatieve recyclage en bodemsaneringen. DEVAGRO, opgericht in 1989, is een specialist in duurzame aannemingen, kwalitatieve betonoplossingen en innovatieve recyclage en bodemsaneringen. Algemeen directeur Yves Degezelle benadrukt de voordelen van de nieuwe kaaimuur: “Bij DEVAGRO proberen we meer in te zetten op transportmethoden met een lagere CO2-uitstoot. De recente uitbreiding van onze kade in Harelbeke, met zo’n 150 meter extra, is een belangrijk onderdeel van deze inspanning. De bestaande kaaimuur werd gebouwd in 2002 en bleek een groot succes: de laatste jaren was deze volledig verzadigd qua overslagcapaciteit. De nodige uitbreiding stelt ons in staat om de binnenvaart verder optimaal te benutten, waardoor we opnieuw een mooie stap zetten richting duurzamer transport. De kade wordt voornamelijk gebruikt voor de aanvoer van zanden, de aan- en afvoer van gronden en de afvoer van schroot, afkomstig van Casier Recycling. In een recent project transporteerden we maar liefst 40.000 ton aan granulaten vanaf onze kade in Harelbeke naar onze klant. Door te kiezen voor binnenvaart in plaats van wegtransport, haalden we zo maar liefst 1.400 vrachtwagens van de weg. Een mooi voorbeeld van milieuvriendelijk transport.”  

Alle bedrijven uit de buurt welkom 

In Harelbeke werd niet enkel de bestaande kade van DEVAGRO vernieuwd en verlengd. Er werd ook een gedeelte aangelegd als openbare kaaimuur zodat alle bedrijven uit de buurt via deze infrastructuur hun goederen via de waterweg kunnen vervoeren.  
“Van deze nieuwe openbare kaaimuur langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk kunnen alle bedrijven in de buurt gebruikmaken na reservering bij De Vlaamse Waterweg. Een ideaal aanbod voor bedrijven in de buurt om de waterweg als transportmodus uit te testen”, besluit voorzitter Koen Anciaux. 

Interesse om gebruik te maken van deze kaaimuur? Stuur een mail naar: communicatie@vlaamsewaterweg.be met vermelding ‘informatie openbare kade Harelbeke’.

Laatste nieuws

Top