Bouwlogistiek woonproject Nieuwe Dokken Gent via waterweg

Bouwlogistiek woonproject Nieuwe Dokken Gent via waterweg

Afgelopen vrijdag werden bouwmaterialen voor het gebouw Zuidveld 1 van het project De Nieuwe Dokken aan het Handelsdok in Gent aangevoerd via de binnenvaart. Een lading van 960 ton gipsblokken op paletten werd per kraanschip van  Knauf Isolava via de River Terminal Wielsbeke naar Gent vervoerd.  “De lading is het equivalent van 40 vrachtwagens. Enkel de last mile van de overslagkaai naar de werf gebeurt per vrachtwagen. Dat is niet alleen goed voor de mobiliteit, maar er wordt ook aanzienlijk minder CO2 uitgestoten”, benadrukt de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Met deze modal shift wordt aangetoond dat ook voor stedelijke bouwlogistiek met een rechtstreekse werfbelevering, binnenvaart een valabel alternatief is. Een voorbeeld dat hopelijk nog meer aannemers kan inspireren”. 

Bouwlogistiek woonproject Nieuwe Dokken Gent via waterweg

‘De Oude Dokken’ is een grootschalig stadsontwikkelingsproject van sogent. Binnen dat grotere plan wordt het project De Nieuwe Dokken gerealiseerd. Duurzaamheid is daarbij een belangrijk aspect. De keuze voor vervoer via het water was dan ook logisch. 

Samen met de marktdeveloper van De Vlaamse Waterweg nv is een analyse gemaakt van de verschillende logistieke opties. Hieruit bleek dat vervoer via water  vanuit Wielsbeke tot Gent in combinatie met een last mile per vrachtwagen een volwaardig en duurzaam alternatief voor wegvervoer is. We konden bovendien beroep doen op de ervaring die we opgedaan hebben met het Via Palletto pilootproject, waarbij vrachten van bouwmaterialen gecombineerd worden op palletschepen”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “Daarenboven mag de bereidwilligheid van de aannemer om het watergebonden transport mogelijk te maken, ook onderstreept worden. Deze mental shift is een noodzaak om de modal shift doelstellingen te behalen.”
Voor de realisatie van deze modal shift kon gerekend worden op de volledige medewerking van alle betrokken partijen: de stad Gent, sogent, De Vlaamse Waterweg, projectontwikkelaar Schipperskaai Development (CAAAP en Van Roey Vastgoed), aannemer TM De Nieuwe Dokken (Van Roey-Maes-Artes Depret), Knauf Isolava en Shipit Multimodal Logistics. 

 

Laatste nieuws

Top