Wevelgem en Menen: vernieuwen brug Wevelgem-Lauwe

In Menen en Wevelgem werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven.

Wat, waarom, wanneer?

 

Wat

De brug over de Leie tussen Wevelgem en Lauwe (Menen) is te laag en wordt daarom vernieuwd. Er werd gekozen voor een slanke boogbrug zoals die ook op andere plekken langs de Leie wordt gebouwd. De nieuwe brug zal niet alleen hoger zijn, maar ook langer. Naast de boogbrug zelf, die een overspanning zal hebben van 111,8 meter, komt er aan de kant van Wevelgem een bijkomende overspanning van 30,8 meter via een liggerbrug. Hierdoor ontstaat een nieuwe groene zone.

Door de nieuwe brug naast de bestaande brug te bouwen, kan de bestaande brug zo lang mogelijk gebruikt worden en beperken we zoveel mogelijk de impact op het verkeer. De locatie van de nieuwe brug zorgt er eveneens voor dat het beschermde dorpsgezicht “Hoeve Kloosterhof” bewaard blijft en vermijdt de verplaatsing van een pompstation van Aquafin.

Waarom

Omdat moderne binnenvaartschepen een groter laadvermogen hebben, moet er ook meer ruimte komen onder de brug die Wevelgem met Lauwe verbindt. Deze schepen kunnen namelijk tot drie lagen containers vervoeren, die bovenop elkaar gestapeld zijn.

Wanneer

Het ontwerp van de nieuwe brug tussen Wevelgem en Lauwe is afgewerkt.

  • Tijdens de zomer 2024 vraagt De Vlaamse Waterweg nv de omgevingsvergunning aan. Die wordt begin 2025 verwacht. 
  • In afwachting van de vergunning wordt de procedure doorlopen om een aannemer aan te stellen.
  • Bij een vlot verloop kunnen de werken in 2025 starten. Ze zullen ongeveer 3 jaar duren. 

Waar?

Op de kaart kan je situeren waar we deze aanpassing uitvoeren. Hieronder kan je doorklikken naar de locatie voor een overzicht van alle aanpassingen.

Veel gestelde vragen

Hoelang zal de brug onderbroken zijn voor het verkeer?

De nieuwe brug wordt naast de bestaande brug gebouwd. Het verkeer kan zolang als mogelijk van de bestaande brug gebruik maken.

De nieuwe brug zal 2 meter hoger liggen en dus moeten de aanloophellingen worden aangepast. Tijdens die periode van naar schatting 3 maanden zal het autoverkeer onderbroken zijn en een omleiding moeten volgen. De precieze duur en timing zal pas gekend zijn als de aannemer zijn planning heeft opgemaakt. De aannemer zelf wordt pas begin 2025 aangesteld. 

De Vlaamse Waterweg en de stad Menen vragen aan de aannemer om in de planning en organisatie van de werf te voorzien dat voetgangers en fietsers altijd doorgang zouden kunnen krijgen over de bruggen. Dit zal pas duidelijk worden als de aannemer zijn planning opmaakt. Er zullen onvermijdelijk dagen zijn dat de werf om veiligheidsredenen volledig zal afgesloten worden. 

Zal er eenrichtingsverkeer gelden op de nieuwe brug? 

Neen, de brug krijgt 2 rijvakken. 1 in elke rijrichting. 

Kan er nog vertraging zitten op de planning?

Ja, dat kan altijd. De Vlaamse Waterweg nv zal de omgevingsvergunning aanvragen. Het verloop van de aanvraagprocedure kan uitlopen. Ook tijdens de werken, is een vertraging door weers- of andere omstandigheden nooit uitgesloten. 

Volgt er nog een infomoment?

Als de aannemer gekend is en de startdatum van de werken vastligt, zal er nog een infomoment plaatsvinden. Dan zal meer gedetailleerde informatie beschikbaar zijn over de fasering en de hinder. 

Laatste nieuws

Top