Nieuwe Kruispoortbrug

Nieuwe Kruispoortbrug als hefboom voor transformatie R30-verkeersknoop

Wat, waarom, wanneer?

De startnota voor de nieuwe Kruispoortbrug en omgeving in Brugge is in mei 2024 goedgekeurd. 

Wat

De noodzakelijke vervanging van Kruispoortbrug I werd aangegrepen om er de volledige verkeersknoop op de Brugse ring (R30) te ontwarren. Door de nieuwe brug 90 meter stroomopwaarts op te schuiven is er zowel winst op de weg als op het water. De nieuwe brug komt in het verlengde van de Maalse Steenweg en zal zowel voor het gemotoriseerd verkeer dat het centrum in- als uitrijden dienen. De andere brug die aansluit op de middeleeuwse Kruispoort wordt voorbehouden voor voetgangers en fietsers.

Het goedgekeurde concept dat in de startnota is beschreven, is gestoeld op de volgende principes:

  • de nieuwe zuidelijke Kruispoortbrug situeert zich op een grotere afstand tot de middeleeuwse stadspoort, wat een landschappelijke verbetering inhoudt en de mogelijkheid creëert om de tijdelijke brug te behouden tijdens de bouw van de nieuwe brug;
  • de grotere afstand tussen de beide kruispoortbruggen betekent een optimalisatie van de vaarweg waardoor de schepen veiliger en vlotter zullen kunnen passeren met een verkorting van de wachttijden voor het wegverkeer;
  • om de landschappelijke impact te beperken wordt gekozen voor een met de modernste technieken aangedreven tafelbrug waarvan het ca. 30 tot 35 meter lange brugdek horizontaal gedragen wordt door vier cilinders die in gesloten toestand in de grond zakken, in plaats van een basculebrug waarbij het brugdek in geopende toestand hoog boven de stadpoort en de bomen op de vesting zou uittorenen en daarmee conflicteren met de Unesco-kernkwaliteiten;
  • de noordelijke kruispoortbrug aan de stadspoort enkel toegankelijk zal zijn voor fietsers en voetgangers waarbij de relatie tussen Sint-Kruis (Moerkerkse Steenweg) en het centrum (Langestraat) via een groenzone wordt hersteld en de Kruispoort als monument en Unesco-kroonjuweel wordt opgewaardeerd;
  • tussen de R30 en de bewoning Sint-Kruis ontstaat een grote groenzone die als kwalitatieve buffer kan ingericht worden en die de ruimtelijke en verkeerskundige breuk tussen centrum en Sint-Kruis die vandaag bestaat zal afzwakken;
  • de lichtenregeling wordt maximaal conflictvrij geregeld

Waarom

Nadat de zuidelijke Kruispoortbrug op 5 oktober 2016 onherstelbaar defect raakte, werd een tijdelijke vervangbrug geïnstalleerd. Dat loste de grootste verkeersellende op en gaf de tijd om een grondige studie te maken voor een nieuwe brug te bouwen. De vergunning voor de tijdelijke brug loopt tot 2027.

De combinatie van de twee bruggen is nautisch een obstakel. De bruggen liggen in een bocht en de brughoofden creëren een versmalling waardoor schepen er moeten manoeuvreren en dat houdt risico’s in. De schepen kunnen de bruggen maar stapvoets passeren waardoor het verkeer op de weg stropt. 

Wanneer

Er is voorzien om het voorontwerp of de projectnota begin 2025 af te ronden waarna het detailontwerp kan worden uitgewerkt, de omgevingsvergunning wordt aangevraagd en een aannemer wordt aangesteld. Bij het meest gunstige verloop kan de schop in 2026 in de grond

Waar?

Door de nieuwe brug 90 meter op te schuiven is er zowel winst op de weg als op het water. De nieuwe brug komt in het verlengde van de Maalse Steenweg. 

Laatste nieuws

Top