Kortrijk: aansluiting Leie

In Kortrijk werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven.

Wat

De grootste aanpassingen die onderzocht worden, situeren zich in Kortrijk waar de aansluiting met de Leie wordt gemaakt. Daar bevinden zich immers drie historische, beschermde sluizen die te klein zijn voor hedendaagse binnenvaartschepen. Tot op vandaag hebben enkel de pleziervaart en kleine schepen tot 300 ton toegang tot het kanaal vanaf de Leie.

Er worden twee mogelijkheden bekeken om een vlotte verbinding tussen het kanaal en de Leie te realiseren. De eerste is een aanpassing van het huidige tracé van het kanaal, waarbij de historische, beschermde sluizen plaats moeten maken. Een andere optie is de realisatie van een alternatief tracé, dat een nieuwe verbinding met de Leie zoekt.

Als er gekozen wordt voor een alternatief tracé, zal die nieuwe verbinding een aantal wegen kruisen. In dat geval is er een aangepaste route van Kortrijk naar Harelbeke nodig.

Waarom

In Kortrijk stromen zowel de Leie als het kanaal Bossuit-Kortrijk. Om een aangepaste verbinding tussen het kanaal en de Leie te realiseren, worden twee mogelijke tracés onderzocht. Een vlotte aansluiting met de Leie zal de watergebonden bedrijventerreinen langs het kanaal aantrekkelijker maken.

Wanneer

Eind 2016 gingen we van start met de studie naar de toekomst van het kanaal Bossuit-Kortrijk. Maar om te bepalen welke koers we precies zullen varen, moet de Vlaamse Regering eerst een beslissing of voorkeursbesluit nemen. Dit voorkeursbesluit verwachten we tegen eind 2018. Daarna kan de studie verder uitgewerkt worden. Als alles goed gaat, landen we met de studie in 2021.

De werken op het terrein gaan ten vroegste in 2022 van start.

Waar?

Op de kaart kan je situeren waar we deze aanpassing onderzoeken. Hieronder kan je doorklikken naar de locatie voor een overzicht van alle aanpassingen.

Laatste nieuws

Top