Nieuwe brug Beringen opent vrijdag voor gemotoriseerd verkeer
Auto- en vrachtverkeer over nieuwe brug
De werken voor de bouw van de nieuwe hogere stalen boogbrug over het Albertkanaal in Beringen zijn in februari 2020 gestart. Een jaar later, begin maart 2021, werd de nieuwe brug ingevaren en geplaatst. Op 1 september testten 20 vrachtwagens de nieuwe brug door hun gewicht in verschillende opstellingen over de brug te verdelen. Nu vrijdagavond 3 september wordt de boogbrug geopend voor gemotoriseerd verkeer.
Fietsverkeer via oude brug
Fietsers blijven tot de afbraak van de oude brug eind september nog de oorspronkelijke brug gebruiken. Fietsers en voetgangers die vroeger gebruik maakten van de Lummenseweg tot aan het kruispunt met de Provinciebaan moeten nu de Ternaaiseweg of de Vaartstraat / Oude Baan volgen. De nieuwe fietstunnel onder de Lummenseweg kan medio september in gebruik worden genomen. Om over het kanaal te geraken moeten fietsers via Bergske de oude brug over. Eind september is de nieuwe brug toegankelijk voor alle weggebruikers.
“Met haar totaallengte van 175 meter en een hoogte van 30,5 meter boven het wegdek oogt de boogbrug indrukwekkend. Ze is ver buiten de stad te zien en meteen ook de langste brug die over het Albertkanaal ligt. Voor fietsers worden fietstunnels en fietspaden voorzien die volledig vrij van de rijweg liggen, wat de verkeersveiligheid alleen maar ten goede komt. Het fietsverkeer wordt in de definitieve situatie losgekoppeld van de drukke Kasteletsingel en Paalsesteenweg”, vertelt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken .
Minder vrachtwagens op de weg
Door de bruggen te verhogen tot 9,10 meter kunnen schepen met vier lagen containers varen op het Albertkanaal. Zo worden er nog meer vrachtwagens van de weg gehouden. Nu wordt jaarlijks al 40 miljoen ton goederen over het water getransporteerd. Dat komt overeen met 2 miljoen vrachtwagens.
Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg nv: “Ondertussen zijn 50 van de 62 bruggen over het Albertkanaal verhoogd en zeven andere bruggen in uitvoering. Vijf van deze bruggen in uitvoering liggen in Limburg waaronder de bruggen hier in Beringen en Paal-Tervant, drie bruggen in de provincie zijn in studiefase. In 2023 moeten alle bruggen over het Albertkanaal zijn verhoogd, zodat we het transport over het water echt een boost kunnen geven.”
Afbraak brug Paal-Tervant op 6 september
Na de opening van de brug in Beringen voor auto- en vrachtverkeer, start op maandag 6 september de afbraak van de brug in Paal-Tervant. De onderbreking van de Beverlosesteenweg werd bewust voorzien na de openstelling van de nieuwe brug in Beringen, om zo de bijkomende verkeersdrukte om te leiden via de vernieuwde brug in Beringen.
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit Jean Vanhees licht de gevolgen van de werken kort toe: “De Beverlosesteenweg zal ter hoogte van de brug afgesloten zijn vanaf 6 september 2021. Er is een omleiding voorzien voor gemotoriseerd verkeer via de Zuidstraat, N73 en de Industrieweg voor verkeer richting Paal. Via de Paalsesteenweg en de Koolmijnlaan voor verkeer richting Beringen-Mijn. De omleiding voor fietsers en voetgangers loopt via het jaagpad op de rechteroever. De openstelling van de brug is voorzien vanaf juni 2022.”
Werken verlopen volgens planning
De werken aan de kanaalbrug in Beringen lopen volledig volgens de vooropgestelde planning. Werken zonder hinder is niet mogelijk, wel wordt de impact op het verkeer zoveel mogelijk beperkt.
“De Vlaamse Waterweg nv is zich bewust van de impact die de werken op het verkeer hebben. Er wordt bij dit project dan ook extra aandacht besteed aan minder hinder. In overleg met de stad Beringen en andere partners werden haalbare omleidingen uitgeschreven,” benadrukt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv.
Hier vind je alle fases met omleidingsplannetjes en filmpjes.
Enkele cijfers over de nieuwe kanaalbrug in Beringen
- Lengte boogbrug: 175 m (de langste in Limburg)
- Hoogte boogbrug: 30,5 m boven wegdek
- Kostprijs boogbrug: 25 miljoen euro