Krakelebrug

Nieuwe Krakelebrug en verkeersveiligere omgeving in Brugge

De Vlaamse Waterweg nv vernieuwt in samenwerking met het Agentschap Wegen & Verkeer en het stadsbestuur van Brugge de Krakelebrug en omgeving. De nieuwe brug wordt een tafelbrug met een ruime doorvaartbreedte. Op het brede brugdek is er extra aandacht voor de veiligheid van de actieve weggebruikers. De nieuwe Krakelebrug komt op dezelfde plaats over het Kanaal Gent-Oostende dan de aangevaren aangepaste spoorwegbrug uit 1921. De nieuwe brug zal bij een gunstig procedureverloop en vlotte uitvoering ten laatste in 2028 in gebruik komen. 

Schets van de nieuwe Krakelebrug geopend voor het scheepvaartverkeer.
Schets van de nieuwe Krakelebrug gesloten voor het scheepvaartverkeer.
Zicht op de voor het scheepvaartverkeer geopende nieuwe Krakelebrug vanaf de R30
Zicht op de voor het scheepvaartverkeer gesloten nieuwe Krakelebrug vanaf de R30
Luchtbeeld met zicht op de zwaaikom met de Boudewijnbrug (R30) en de nieuwe Krakelebrug

Wat

Het ontwerp voor de nieuwe Krakelebrug en de herinrichting van de omgeving werd in juni 2024 vastgesteld. Het project voorziet

  • een brugdek tot 21,6 meter breed met afzonderlijke ruimtes voor de voetgangers, fietsers en het gemotoriseerd verkeer;
  • een bredere brugopening zodat schepen vlotter en veiliger de brug kunnen passeren;
  • een aanpassing van de omgeving om 
    • het aantal conflictzones tussen voetgangers, fietsers en voertuigen te verminderen;
    • de doorstroming van het verkeer te verbeteren;
  • het optimaliseren van de fietssnelweg F31 Brugge-Zeebrugge, de stadfietsroute FR30 en de Vestenroute;
  • de aanleg van een gescheiden riolering in de IJzerstraat.

Waarom

De huidige Krakelebrug werd in 1921 gebouwd als spoorwegbrug. In de loop der tijd werd de bediening van de draaibrug geautomatiseerd en het brugdek aangepast. De treinsporen verdwenen en er kwam aan weerzijden naast de rijbaan een voetpad bij. Op 22 september 2022 voer een schip tegen de brug. Daarbij raakte ze onherstelbaar beschadigd. De brug vervangen is nodig voor een vlotte mobiliteit tussen het stadcentrum en de deelgemeenten. De fietssnelweg F31 Brugge-Zeebrugge loopt ook over de brug. Vooral als de hoge Boudewijnbrug in de R30 opengeklapt is of niet beschikbaar voor het wegverkeer, dan is de Krakelebrug noodzakelijk om het verkeer in de buurt vlot te laten verlopen. 

Het kruispunt van de R30 met de Krakelebrug en de Krakeleweg zal samen met de brug worden vernieuwd. De verkeerssituatie moet er duidelijker worden zodat de omgeving verkeersveiliger zal zijn. De projectzone omvat een deel van de R30/Sint-Pieterskaai, de Krakeleweg, de Krakelebrug en de IJzerstraat. 

Wanneer

  • Eind 2024 wordt het detailontwerp voor de brug en omgeving nog verfijnd.
  • De omgevingsvergunning wordt begin 2025 aangevraagd.
  • De werken kunnen ten vroegste eind 2025 starten en zullen ruim 2 jaar duren.
  • De planning wordt afgestemd met de andere infrastructuurwerken in Brugge.  

Waar?

De nieuwe brug komt op dezeflde plaats als de huidige brug. Ze verbindt het kruispunt van de R30/Sint-Pieterskaai en de Krakeleweg met de IJzerstraat. 

Infomarkt: 27/06

(Her)bekijk de presentatie

 

 

Brugtype

De nieuwe Krakelebrug is een tafelbrug die in gesloten toestand niet hoger is dan de oevers. De brug opent door het brugdek horizontaal op te tillen. Dat gebeurt met 4 cilinders (2 op elke oever) op het uiteinde van het brugdek. In gesloten toestand zitten de cilinders onder de grond. In geopende toestand staat het brugdek 7 meter boven het wateroppervlak zodat schepen er onderdoor kunnen varen. 

Verschillende brugtypes werden geëvalueerd. Een tafelbrug is het best passend in de omgeving in combinatie met de voorziene doorvaartbreedte en de verwachtingen voor het wegverkeer op de brug. 

Vaarweg

Door het punctueel aftoppen van de bocht in de vaarweg en de ruimere doorvaartbreedte (28,5 i.p.v. 11,5 meter) zullen schepen vlotter de brug kunnen passeren en is de kans op een aanvaring van de landhoofden beperkter. Nieuwe technieken zorgen voor bedrijfszekerheid en snelle openings- en sluitingstijden. 

De vaarweg verschuift naar het stadscentrum. Het bedieningsgebouw voor de draaibrug zal worden gesloopt. 

Brugdek

Het brugdek is 21,6 meter breed en bestaat van links naar rechts uit:

  • een voetpad van 2,5 meter buiten de hoofdligger van de brug;
  • een scheidingszone (hoofdligger) van 1,2 meter tussen de voetgangerszone en de andere weggebruikers;
  • een dubbelrichtingsfietspad van 4 meter (fietssnelweg). Het fietspad begint maar op 1 meter van de hoofdligger; 
  • een schrikzone van 1,5 meter tussen het fietspad en de rijweg voor het autoverkeer; 
  • twee 2 rijstroken van 3 meter (de brug zal dienen voor in- en uitgaand verkeer naar het stadscentrum);
  • een zone van 1,2 meter tussen de rijweg en de hoofdligger van de brug; 
  • een zone voor gemengd verkeer (fietsers en voetgangers) van 3 meter breed aan de buitenzijde van de hoofdligger. 

 

Autoverkeer

  • De realisatie van een U-bocht op de R30 geeft personenwagens komende van de Scheepdalebrug de mogelijkheid om een keerbeweging te maken richting de baanwinkels voorafgaand aan het kruispunt met de Krakelebrug. Op die manier wordt het kruispunt zelf ontlast van dit verkeer. 
  • De regeling van de verkeerslichten op het kruispunt van de R30 met de brug en de Krakeleweg wordt aangepast om het kruispunt maximaal conflictvrij te maken. 
  • Het kruispunt van de Krakeleweg met de Sluisstraat krijgt verkeerlichten. 

Voetgangers en fietsers

  • Fietsers op de F31 komende van de oude spoorwegbedding hoeven de Krakeleweg niet te kruisen op weg naar het centrum. Het dubbelrichtingsfietspad sluit aan op de Werfstraat (fietsstraat).
  • Nieuwe en duidelijke oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers over de IJzerstraat:
    • ter hoogte van de Kolenkaai (Vestenroute – Stadsfietsroute FR30);
    • ter hoogte van de Diksmuidestraat.
  • Veiligere fietsverbinding naar de Sluisstraat door aftakking van fietspad op de oude spoorwegbedding naar het kruispunt Krakeleweg/Sluisstraat.
  • Fiets- en looplijnen zijn afgestemd op de toekomstige ontwikkeling van het Kaaidistrict – de reconversie site Lanssens.
  • De verkeerslichten op de R30 worden maximaal conflictvrij geprogrammeerd. 

Download onderstaand plan

Sluisstraat

De vernieuwing van de Sluisstraat is afzonderlijk project van Stad Brugge. Het zal worden uitgevoerd aansluitend aan de vernieuwing van de Krakelebrug en de werken aan de R30 en de Krakeleweg. Het doel is om een nieuwe veilige fietsverbinding te maken tussen Sint-Pieters en Sint-Jozef en onderweg het Politiehuis en het Jeugdcentrum Entrepot te ontsluiten.

  • Herinrichting kruispunt Krakeleweg/Sluisstraat:
    • Invoeren van verkeerslichten met ‘vierkant groen’ voor fietsers.
    • Diagonale aantakking met oude spoorwegbedding (F31) voor fietsers.
    • Private toegang tot Horeca Totaal sluit aan op kruispunt.
  • Sluisstraat
    • Enkelrichtingsfietspaden in de Sluisstraat.
    • Brugzone = fietsstraat (autoverkeer mag niet inhalen).

Download onderstaand plan

Laatste nieuws

Top