Herstel en verbreding jaagpaden Dender

Van aan de gewestgrens in Geraardsbergen tot aan de spoorbrug in Erembodegem zijn de jaagpaden langs de Dender op veel plaatsen amper 2 m breed. Naast het feit dat de jaagpaden te smal zijn, zijn ze op heel wat plaatsen in heel slechte staat.  De oorzaken voor de slechte staat zijn onder andere wortelopdruk van bomen langs het jaagpad en het afscheuren van de zijkanten van het jaagpad. Dit heeft als gevolg dat op sommige locaties nog maar een veilige en bruikbare ruimte overblijft met een breedte van ca. 1,5 m. Ter hoogte van Pollare is over een lengte van 540m bovendien slechts een halfverharding aanwezig.
 

Wat

Daar waar de jaagpaden oorspronkelijk hoofdzakelijk een onderhoudsfunctie hadden, is daar   op heden een recreatieve functie bijgekomen. Zo wordt het jaagpad langs de Dender intensief gebruikt door fietsers en wandelaars. Verschillende zones van het jaagpad zijn onderdeel van recreatieve routes zoals het wandelknooppuntennetwerk en het fietsknooppuntennetwerk of zijn jaagpaden aangeduid als fietssnelwegen. Op sommige locaties maakt het jaagpad zelfs onderdeel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). Ook is er ruimte voor natuurspotters, vissers en op verschillende locaties is er toegang tot aanmeerplaatsen of jachthavens. Het medegebruik van het jaagpad valt dus niet te onderschatten.

Doordat het jaagpad op verschillende plaatsen beschadigd is, of minstens aan vernieuwing toe is, is het niet overal aangepast aan dit intense gebruik. Het te smalle jaagpad zorgt op dagelijkse basis voor conflictsituaties tussen de verschillende gebruikers van het jaagpad. De verschillende gebruikers zijn onder meer de werknemers van de Vlaamse Waterweg die controles uitvoeren, onderhoudsaannemers die herstellingen uitvoeren, groenaannemers die maai- en snoeiwerken doen, wandelaars, fietsers, hengelaars… Als een voertuig een andere jaagpadgebruiker moet kruisen, is het onmogelijk om dit te doen zonder dat één van beide moet uitwijken in de berm. Dit kan vooral bij nat weer en winterweer leiden tot zeer gevaarlijke situaties. 

Waarom

Om deze onveilige situatie op te lossen dient het jaagpad op een minimale breedte van 3 m te worden gebracht. Op die manier wordt een breder en veiliger jaagpad gecreëerd dat zowel multifunctioneel gebruik met het benodigde comfort voor de verschillende gebruikers toelaat, als dat toelaat de infrastructuur van De Vlaamse Waterweg beter te onderhouden. Er werd dan ook een project opgestart om dit aan te pakken.

Wanneer

Het projectgebied is opgesplitst in vijftien deelzones. Afhankelijk van het verdere verloop van het project en de voortgang van de procedures kan de prioritering van de verschillende zones wijzigen. Ook de opsplitsing in de verschillende zones kan aangepast worden. Dit bijvoorbeeld met oog op noodzakelijke compensaties. Verder onderzoek zal moeten uitwijzen wat de nieuwe prioritering en eventuele nieuwe opsplitsing exact inhoudt.

Waar?

Het projectgebied strekt zich uit vanaf de gewestgrens tot aan de sluis van Geraardsbergen op de linkeroever van de Dender, en vanaf de Zonnebloembrug tot aan de spoorbrug van Erembodegem langs de rechteroever van de Dender (over een totale afstand van 30,7 km).  Daarnaast wordt ook het gebied langsheen de rechteroever van de Oude Dender (over een lengte van 1,2 km) meegenomen.

ONDERZOEK
Alvorens tot de effectieve verbreding van het jaagpad te kunnen overgaan dienen veel zaken onderzocht te worden.

Natuur en Water 
Het projectgebied situeert zich binnen de Natura2000-gebieden en gebieden van het Vlaams Ecologisch Netwerk (VEN). Door het jaagpad te verbreden, kan er een ruimtelijke impact zijn op deze ecologisch waardevolle gebieden. Om de impact op de natuurwaarden te bepalen zullen zowel een Passende Beoordeling als een Verscherpte Natuurtoets opgesteld worden. Hierop volgend zal een procedure (ADC-toets) opgestart worden ter validatie door het Agentschap Natuur en Bos dat de mogelijkheid tot verbreding van het jaagpad en eventuele compensatie voor de inname van natuur bekijkt. 

Ook het waterverhaal dient hier bekeken te worden aangezien er ruimte voor water zal ingenomen worden. Gezien de uitgestrektheid van het projectgebied kunnen de noodzakelijke compensaties voor natuur en water best in een ruimer verhaal gekaderd worden en waar mogelijk samen ingezet worden op die locaties waar de bestaande natuur opgewaardeerd kan worden. 

Eigendomssituatie
Om het jaagpad te kunnen verbreden tot 3 meter dient eerst de eigendomssituatie onderzocht te worden. De exacte eigendomsgrenzen zullen bepaald worden.

MER
Voor het project dient ook een milieueffectenrapport opgesteld worden.

TIMING
Momenteel wordt gewerkt aan de ADC-toets voor inname van VEN-gebied, aan de compensatie van inname van ruimte voor water, aan het bepalen van de eigendomssituatie en aan het MER.
Verdere timing en prioritering van het project zijn afhankelijk van de uitkomst van de onderzoeken en de goedkeuring van de ADC-toets.
 

Laatste nieuws

Top