Kortrijk: bouwen nieuwe sluis

In Kortrijk werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven.

Wat, waarom, wanneer?

 

Wat

Indien het kanaal Bossuit-Kortrijk aangepast wordt voor de binnenvaart, komt er in Kortrijk een nieuwe, grotere sluis om van het kanaal een werkelijke verbinding te maken voor de binnenvaart. Hedendaagse schepen zijn immers langer en vragen dan ook om een aangepaste sluis. Waar de nieuwe sluis kan komen, is nog niet zeker.

Waarom

De laatste modernisering van het kanaal Bossuit-Kortrijk is geleden van de jaren ’70. Deze werd enkel doorgevoerd in Harelbeke , Zwevegem en Avelgem. Dat wil zeggen dat de huidige infrastructuur in Kortrijk sterk verouderd is en niet meer voldoet aan de noden van hedendaagse binnenvaartschepen.

In Kortrijk bevinden zich namelijk drie historische, beschermde sluizen uit de 19de eeuw die te klein zijn. Bovendien is de vaarweg er te smal. Schippers moeten een omweg van 138 kilometer maken via de Leie, Gent en de Boven-Schelde om de bedrijven langs het kanaal te bereiken. Dat kost heel wat tijd en geld.

Wanneer

Eind 2016 gingen we van start met de studie naar de toekomst van het kanaal Bossuit-Kortrijk. Maar om te bepalen welke koers we precies zullen varen, moet de Vlaamse Regering eerst een beslissing of voorkeursbesluit nemen. Dit voorkeursbesluit verwachten we tegen eind 2018. Daarna kan de studie verder uitgewerkt worden. Als alles goed gaat, landen we met de studie in 2021.

De werken op het terrein gaan ten vroegste in 2022 van start.

Waar?

Op de kaart kan je situeren waar we deze aanpassing onderzoeken. Hieronder kan je doorklikken naar de locatie voor een overzicht van alle aanpassingen.

Laatste nieuws

Top