Brug Geel-Stelen 20m verhuisd om hinder bij werken te beperken
De Vlaamse Waterweg nv verhoogt de brug Geel‐Stelen (BR 37). Het verhogen van deze brug over het Albertkanaal tot 9,10 meter en het plaatselijk verbreden van het Albertkanaal kadert binnen de opwaardering van het Albertkanaal. Dit groter project omvat het wegwerken van capaciteitsbeperkende knelpunten op het Albertkanaal. Vandaag zijn al 32 bruggen op hoogte en zijn er nog heel wat projecten in uitvoering of aanbesteding.
“Het Albertkanaal is nu al de belangrijkste watersnelweg van Vlaanderen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “We investeren nu om nog meer vrachtverkeer van de weg te halen en op de waterweg te zetten. Door het verhogen van de bruggen vergroot de capaciteit van het Albertkanaal met +25%. Zo wordt de binnenvaart nog verleidelijker voor nog meer bedrijven”.
“Onze waterwegen moeten veilig en innovatief zijn en beantwoorden aan de vragen en vereisten van de klanten. Het Albertkanaal kreeg in de loop der jaren al een grote facelift om de groeiende trafieken op te vangen. En een verdere upgrade is intussen in volle uitvoering,” vult Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv aan. “Zo willen we het Albertkanaal in de nabije toekomst nog aantrekkelijker maken voor ondernemingen om te investeren in economie en binnenvaart.”
Door de oude brug te verschuiven kan deze dienen als omleidingsweg. Maandag 28 mei 2018 werd de brug afgesloten voor het verkeer met het oog op deze schuifoperatie. De oude brug werd hiervoor als het ware losgeknipt van haar pijlers en vijf cm omhoog getild. Op zondag 3 juni 2018 is de brug dan centimeter per centimeter op haar tijdelijke ‘nieuwe’ plaats, 20 meter stroomafwaarts geschoven. Heel wat mensen kwamen kijken naar dit precisiewerk.
De brug blijft afgesloten tot 2 juli 2018. Je kan het Albertkanaal oversteken via de Nieuwe baan over de brug in Eindhout of de Snelwegstraat in Geel (fly‐over). Vanaf juli 2018 rijdt het verkeer (tot 5 ton) dan over de omgelegde brug en wordt de nieuwe brug gebouwd. Daarna wordt de oude brug gesloopt en de nieuwe in gebruik genomen.
Hinder beperken
Een belangrijk aandachtspunt bij het verhogen van de bruggen was het beperken van de hinder voor alle betrokken: de scheepvaart, de weggebruikers en de omwonenden. Om verkeershinder maximaal te vermijden, zijn de werkzaamheden doordacht op elkaar afgestemd. Zo wordt de brug in GeelStelen nooit gelijktijdig onderbroken met de brug van Eindhout.
“Hinder bij werken kunnen we niet vermijden, maar wel beperken. De Vlaamse Waterweg nv is zich bewust van de impact die de werken op het verkeer hebben”, zegt gedelegeerd bestuurder ir. Chris Danckaerts. “Voor iedere brug zoeken we steeds naar de best mogelijke manier om de nieuwe brug met minimale hinder te bouwen. Zo zorgt het verschuiven van de oude brug hier in Geel‐Stelen voor een minimale verkeersonderbreking.”
Nieuwe metalen boogbrug
Deze brug is gebouwd volgens het principe van de ‘generieke bruggen’ die op verschillende locaties langs het Albertkanaal gebruikt worden. Op termijn zullen meer dan 20 gelijkaardige bruggen volgens dit principe worden gebouwd.
De nieuwe brug krijgt een totale overspanning van 128 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. De brug overspant naast het Albertkanaal (met een breedte van 86 m) ook de oeverstroken waardoor onder de brug ruimte wordt gelaten voor jaagpaden, openbare weg (Kemeldijk) op de rechteroever en goederenspoor op de linkeroever.
Je vindt actuele informatie en de omleidingsplannen op deze pagina