GENT - NIEUWE MEULESTEDEBRUG

De nieuwe Meulestedebrug zal een grote verbetering zijn voor de ontsluiting van het noorden van Gent. De huidige beweegbare brug over het kanaal Gent-Terneuzen vormt één van de weinige verbindingen tussen de R4-west en de R4-Oost én is de afgelopen 65 jaar door het toenemende verkeer langs de weg en via het water zeer intensief gebruikt. De brug is sterk verouderd en is klaar om op pensioen te gaan. Om veiligheid en de bedrijfszekerheid in de toekomst te garanderen, wordt ze vervangen door een nieuw exemplaar.

WIL JE OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN DE WERKEN AAN DE MEULESTEDEBRUG? SCHRIJF JE DAN ZEKER IN OP ONZE NIEUWSBRIEF

Download de algemene folder via deze link.

--> Bekijk de meest recente update! (8/6)

 

Wat, waarom, wanneer?

De huidige beweegbare brug over het kanaal Gent-Terneuzen vormt één van de weinige verbindingen tussen de R4-west en de R4-Oost én is de afgelopen 65 jaar door het toenemende verkeer langs de weg en via het water zeer intensief gebruikt. De brug is sterk verouderd en is klaar om op pensioen te gaan. Om veiligheid en de bedrijfszekerheid in de toekomst te garanderen, wordt ze vervangen door een nieuw exemplaar. De nieuwe Meulestedebrug zal een grote verbetering zijn voor de ontsluiting van het noorden van Gent. Om de huidige Meulestedebrug zo lang mogelijk in gebruik te houden, voeren we regelmatig onderhoudswerken uit aan de brug.

Wat

Het project Meulestedebrug en omgevingsaanleg wordt getrokken door De Vlaamse Waterweg nv in overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer, FARYS en stad Gent. De werken worden ook afgestemd op de andere werven in de noordrand en het havengebied van Gent. Meer informatie over de werken in de noordrand van Gent vind je op www.gentopweg.be

De werken worden uitgevoerd door de tijdelijke maatschap (TM) Artes Depret, Victor Buyck Steel Construction en Agidens.

WE INVESTEREN SAMEN

Het hele project van de vernieuwing van de Meulestedebrug en de aanleg van de omgeving heeft een kostprijs van 28,4 miljoen euro exclusief BTW en maakt deel uit van het Relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’ van de Vlaamse Regering.

Daarvan is het grootste aandeel ten laste van de Vlaamse overheid (Agentschap Wegen en Verkeer en De Vlaamse Waterweg nv). FARYS voegt nog 1 miljoen euro toe en de stad Gent 0,5 miljoen euro.

 

Waarom

ONTWARRING VAN DE "VERKEERSKNOOP MEULESTEDE"

Komende jaren bouwen De Vlaamse Waterweg nv en het Agentschap Wegen en Verkeer, in samenwerking met FARYS en stad Gent, aan een nieuwe, brede brug met vijf rijstroken die de oude Meulestedebrug moet vervangen. Tegelijk wordt de aansluitende wegenis van de Wondelgemkaai (N458) en de Zeeschipstraat (N456) vernieuwd. Daarnaast zetten we in op het verhogen van de verkeersveiligheid voor de zachte weggebruiken met aangepaste fietsverbindingen. Zo verhoogt de capaciteit en zal het verkeer vlotter en veiliger verlopen langs deze belangrijke toegangspoort naar de noordrand van de stad en North Sea Port.

NIEUWE BRUG VERVANGT VERSLETEN BRUG

De brug werd 65 jaar geleden voor het eerst in gebruik genomen voor het lokale verkeer, soms nog met paard en kar. Het steeds zwaardere en toenemende verkeer hebben echter teveel van de brug gevergd.Er komt dus een nieuwe beweegbare brug over het kanaal Gent-Terneuzen. De nieuwe brug bestaat uit twee afzonderlijk beweegbare brughelften en zal bijna drie keer zo breed zijn.

MEER, VLOTTER EN VEILIGER VERKEER VIA WEG EN WATER

De nieuwe brug zal op de noordelijke brughelft drie en de zuidelijke brughelft twee rijstroken hebben. De ontdubbeling verhoogt in belangrijke mate de bedrijfszekerheid van de brug én laat toe om bij onderhoud of herstellingen aan één brughelft, de andere in te zetten voor verkeer in beide rijrichtingen.

De brug en het vernieuwde kruispunt N456-N458 zullen het verkeer vlotter laten doorstromen. De vernieuwde wegen, fietsroutes en -onderdoorgang verhogen de veiligheid.

Wanneer

MINDER HINDER DOOR GEFASEERDE AANPAK

De werken zullen ingrijpend zijn en vijf jaar duren. Toch zal het door de gefaseerde aanpak bijna altijd mogelijk blijven om er het kanaal Gent-Terneuzen te blijven oversteken.

Eind september 2021 startten de voorbereidende werken op terrein. Vervolgens startte de eerste fase waarbij de werken zich voornamelijk situeren ten noorden van de bestaande brug en op de Meulestedekaai ten zuiden van de bestaande brug. In deze fase wordt de noordelijke brughelft gerealiseerd en blijft de huidige Meulestedebrug operationeel tot de noordelijke brughelft in dienst genomen kan worden.

In de 2de fase  verplaatsen de werken zich ten zuiden van de nieuwe noordelijke brughelft. Deze fase begint met de afbraak van de oude brug en vervolgens wordt op die plaats het zuidelijke brugdeel gebouwd. Wanneer het verkeer over dit tweede deel mag, worden het kruispunt en de toegangswegen afgewerkt.

--> meer details over de timing

Waar?

DE HELE OMGEVING WORDT AANGEPAKT EN VERNIEUWD

De hele omgeving wordt opgefrist en de bestaande, gemengde rioleringen worden vervangen door een gescheiden stelsel. De witte brug sluit meer aan op de omgeving. Het bedieningsgebouw wordt gesloopt en vervangen door een in de omgeving ingewerkte technische ruimte. De brug wordt in de toekomst zelfs van op afstand bediend vanuit de verkeerscentrale aan de sluis in Evergem. De leuningen en details in, onder en rondom de brug krijgen de typische, Gentse olijfgroene kleur. 

 

 

Update 8/6: NIEUWE FASE VANAF ZATERDAG 22 JUNI

Eind juni 2024 gaan de werken voor de bouw van de nieuwe Meulestedebrug een nieuwe en langdurige fase is. Tijdens die fase bouwen we de landhoofden voor de zuidelijke brughelft en installeren we deze brughelft. We voorzien deze fase in het najaar 2025 af te ronden. Om ruimte te hebben om deze werken uit te voeren, wordt de Wondelgemkaai afgesloten en verhuizen de verkeerslichten opnieuw naar het kruispunt Zeeschipstraat/Aakstraat/Pantserschipstraat. Het einde van alle werken en tijdelijke verkeersmaatregelen blijft voorzien in het voorjaar 2026.

Wat verandert er:

  • Het verkeer op de Zeeschipstraat zal vanaf donderdag 20 juni opnieuw op de zuidelijke zijde van deze straat worden geleid.
  • Op zaterdag 22 juni 2024 verhuizen de verkeerslichten van het kruispunt Meulestedebrug/Wondelgemkaai naar de Zeeschipstraat/Aakstraat/Pantserschipstraat.

Wondelgemkaai

  • ​De Wondelgemkaai wordt dan doodlopend aan zowel de noord- als de zuidzijde.
  • De verkeersstroom Zeeschipstraat/Wiedauwkaai leiden we door de Aakstraat en Kapteinstraat.
  • Ook het verkeer van de Wiedauwkaai dat de Meulestedebrug wil oversteken moet door de Kapiteinstraat en Aakstraat.
  • De Wondelgemkaai wordt aan de zuidzijde afgesloten vanaf het kruispunt Wiedauwkaai/Kapiteinstraat.
  • Ook fietsers en voetgangers moeten de omleiding via de Kapiteinstraat en Aakstraat volgen. Aan de noordzijde zijn voetgangers en fietsers toegelaten op de Wondelgemkaai. Ze krijgen er een veilige aansluiting op het tijdelijk dubbelrichtingsfietspad dat over de brug gaat.

Pantserschipstraat

  • De toegang tot de Pantserschipstraat blijft beperkt tot voertuigen tot maximum 3,5 ton met uitzondering van plaatselijk verkeer.
  • De Pantserschipstraat mag enkel worden ingereden komende vanaf Meulestedebrug of de Aakstraat.
  • Links afslaan vanop de Zeeschipstraat komende vanaf de R4 is verboden voor alle voertuigen.
  • De Pantserschipstraat uitrijden naar het noorden (richting Langerbrugge) is toegelaten. In de omgekeerde richting komende vanuit het noorden mogen enkel (brom)fietsen (A, B & P), bussen en prioritaire voertuigen de Pantserschipstraat inrijden.
  • De situatie zal identiek zijn zoals in de periode januari-maart 2024.

Fietsers en voetgangers

  • De vierkantgroenfase op het kruispunt Zeeschipstraat/Aakstraat/Pantserschipstraat voor fietsers en voetgangers wordt behouden.
  • Fietsers op de Wiedauwkaai mogen op de busbaan rijden. De bus zal er hen niet inhalen.

Parkeren

  • Het tijdelijk parkeerverbod in de Kapiteinstraat, Aakstraat en Pantserschipstraat wordt opnieuw ingevoerd om de doorstroming van het verkeer te vergemakkelijken.

UPDATE 7/3: Nieuwe fase vanaf zaterdag 23 maart 

De werken voor de vernieuwing van de Meulestedebrug en omgeving gaan op zaterdag 23 maart 2024 een nieuwe fase in. Er wordt dan gewerkt op het kruispunt van de Zeeschipstraat met de Aakstraat. Het met verkeerlichten geregeld kruispunt verhuist dan tijdelijk naar zijn initiële plaats: de Wondelgemkaai met de brug en de Zeeschipstraat.

  • Het verkeer komende van de Wiedauwkaai zal tijdelijk niet door de Kapiteinstraat en Aakstraat moeten rijden maar kan gebruik maken van de Wondelgemkaai.
  • De Aakstraat en de Pantserschipstraat zullen doodlopend zijn ter hoogte van de Zeeschipstraat.
  • Afslaand verkeer van de Zeeschipstraat naar het noordelijk deel van de Wondelgemkaai zal niet toegelaten zijn. Dit om de doorstroming niet te belemmeren. Het gebied ten noorden van de Zeeschipstraat is komende vanaf de R4 bereikbaar via Langerbrugge.
  • Enkel bussen en prioritaire voertuigen mogen het noordelijk deel van de Wondelgemkaai inrijden vanaf het kruispunt met de Pantserschipstraat.

Fietsers en voetgangers

Voor de fietsers en voetgangers blijft de groen vierkantfase behouden op het kruispunt Wondelgemkaai/Zeeschipstraat/Meulestedebrug. Zij kunnen er ook diagonaal blijven oversteken.

Parkeren

Er komt een parkeerverbod op de volledige Wondelgemkaai, dus ook het deel waar nu een tijdelijke parkeerzone werd ingericht. Dit verbod gaat al in op vrijdag 15 maart 2024. Anderzijds wordt het tijdelijk parkeerverbod in de Kapiteinstraat en Aakstraat opgeheven vanaf zaterdag 23 maart 2024 vanaf het moment dat het verkeer door de Wondelgemkaai kan. Het parkeerverbod in de Pantserschipstraat wordt ook opgeheven.

Busbaan Wiedauwkaai

Om de doorstroming van de bussen komende van het centrum te verbeteren, zal in Wiedauwkaai een busbaan (bijzonder overrijdbare bedding) worden gemarkeerd. De busbaan komt op de parkeerstrook tussen de rechterrijstrook en het water en dit vanaf de bushalte aan de Limbastraat tot aan de bushalte nabij de Kapiteinstraat. De fietsers mogen op de busbaan rijden. De bus zal hen niet inhalen.

Pantserschipstraat

Het tijdelijk inrijverbod voor de Pantserschipstraat komende vanuit het noorden wordt in deze fase opgeheven zodat de straat bereikbaar is voor de bewoners en bedrijven. De straat inrijden vanuit en uitrijden naar de Zeeschipstraat zal niet mogelijk zijn. Ook fietsers kunnen de straat niet in- of uitrijden. 
Komende uit het noorden is de Pantserschipstraat bereikbaar via de R4 in Langerbrugge en de ovonde in Wippelgem.
Vanuit het zuiden is de Pantserschipstraat bereikbaar komende van de Meulestedebrug of uit het zuidelijk deel van de Wondelgemkaai.

Oude Meulestedebrug afgebroken

In januari 2024 werd de oude Meulestedebrug afgebroken om plaats te maken voor de nieuwe zuidelijke brughelft. 

Update 9/1: Noordelijke brughelft in dienst

De voorbije nacht is de noordelijk helft van de nieuwe Meulestedebrug in Gent in gebruik genomen. We hebben dat kunnen doen zonder het wegverkeer te onderbreken. De aannemer paste de wegsignalisatie aan zodat het verkeer nu voorlopig in beide richtingen over de nieuwe brughelft moet rijden.

De oude Meulestedebrug is nu definitief buiten dienst en wordt vanaf het weekend van 13 januari ter plaatse afgebroken. Daarvoor zal het wegverkeer even opnieuw moeten omrijden. Het gaat om de weekends van 13-14 en van 20-21 januari 2024. Daarna start de bouw van de zuidelijk brughelft. 

 

Update 28/09: Noordelijke helft nieuwe Meulestedebrug geplaatst

Het plaatsen van de noordelijke helft van de nieuwe Meulestedebrug in Gent is afgerond. De nieuwe brug werd in drie delen ter plaatse gebracht en gemonteerd.

De installatie van alle technieken aan en rond de nieuwe brug wordt voortgezet. Daarbij wordt ook uitvoerig getest. De scheepvaartbegeleiders krijgen een opleiding om de brug op afstand vlot en veilig te bedienen. In het voorjaar 2024 zal de noordelijke helft van de nieuwe Meulestedebrug door het wegverkeer gebruikt kunnen worden. Vervolgens wordt de oude brug verwijderd.   

De Vlaamse Waterweg nv dankt alle aannemers en medewerkers voor het vlotte verloop van de werken en dankt iedereen voor het begrip bij de hinder die ermee gepaard ging. Bekijk onderstaand de aftermovie van de installatie.

 

--> De evolutie via de fotoreportages


UPDATE OKTOBER 2022

Een blik achter de schermen in het atelier van Viktor Buyck Steel Contruction

MINDER HINDER DOOR GEFASEERDE AANPAK

Eind september 2021 zijn de voorbereidende werken gestart. Vervolgens is de eerste fase begonnen waarbij de werken zich voornamelijk situeren ten noorden van de bestaande brug en op de Meulestedekaai ten zuiden van de bestaande brug. In deze fase wordt de noordelijke brughelft gerealiseerd en blijft de huidige Meulestedebrug operationeel tot de noordelijke brughelft in dienst genomen kan worden.

In de 2de fase verplaatsen de werken zich ten zuiden van de nieuwe noordelijke brughelft. Deze fase begint mett de afbraak van de oude brug envervolgens wordt op die plaats het zuidelijke brugdeel gebouwd. Wanneer het verkeer over dit tweede deel mag, worden het kruispunt en de toegangswegen afgewerkt.

1. Fase 1: Bouw Noordelijke brughelft

Deze fase startte op 10 januari 2022 en duurt tot 8 januari 2023. 

Volgende werken werden al uitgevoerd:

  • Plaatsen tijdelijk kabelwerk oude brug en uitvoeren aanpassingen in de brugkelder zodat opwaarts stuk kan afgebroken worden.
  • Aansluiting van de onderwaterkruising in de brugkelder en in het oude dienstgebouw
  • Overkoppelen van de oude brug op het nieuw kabelwerk
  • Rioleringswerken ter hoogte van de Meeuwstraat
  • Wegenis- en rioleringswerken ter hoogte van de Pantserschipstraat
  • Wegnemen middengeleider in de Zeeschipstraat
  • Tijdelijke geleidingsconstructies voor de wegversmalling in Zeeschipstraat en New-Orleansstraat
  • Baggerwerken en wegnemen bestaande leidingenkoker
  • Bouw kaaimuur rechteroever zuid, aanpassen kaaimuur rechteroever noord, funderingswerken noordelijke landhoofden en pijlers en bouwen technische ruimte rechteroever zuid
  • Aanpassen kaaimuur linkeroever zuid en funderingswerken noordelijke landhoofden/pijlers
  • verplaatsen verkeerslichten van het kruispunt Zeeschipstraat-Wondelgemkaai naar het kruispunt Zeeschipstraat-Pantserschipstraat
  • aanleg wegenis Wondelgemkaai noord, Meulestedekaai noord en New-Orleansstraat noord
  • montage noordelijke brug, gevolgd door mechanica, hydraulica en tijdelijke elektromechanische uitrusting

2. Fase 2 : afbraak oude Meulestedebrug

FASE 2A1: 9/01/2024 - 21/01/2024

  • Deze fase omvatte de indienstname van de noordelijke brughelft en de afbraak van de oude Meulestedebrug en het bedieningsgebouw op de hoek van de Zeeschipstraat en de Wondelgemkaai. 
  • De oude Meulestedebrug werd ter plaatse ontmanteld en als schroot afgevoerd. 

FASE 2A2 : 21/01/2024 - 23/03/2024

  • Vernieuwen van de Zeeschipstraat (zuidelijk deel) en van de New Orleansstraat

FASE 2B : 23/03/2024 -  22/06/2024

  • In deze fase werd het kruispunt van de Zeeschipstraat met de Aakstraat en
  • het noordelijk deel van de Zeeschipstraat vernieuwd. 

FASE 2C :  22/6/2024 - voorjaar 2025

  • In deze fase worden de landhoofden van de nieuwe zuidelijke brughelft gebouwd.
  • Het verkeer tussen de Zeeschipstraat en de Wiedauwkaai zal opnieuw via de Aakstraat en Kapiteinstraat verlopen. 

3. Fase 3 : bouw zuidelijke brughelft

  • De bouw van de zuidelijk helft van de nieuwe Meulestedebrug start in januari 2024 in het atelier en op de oevers. De plaatsing is voorzien in de zomer van 2025.  
  • Nadat de zuidelijke brughelft open kan voor verkeer, worden de noordelijke brughelft, de omgeving en de toegangswegen afgewerkt. Daarna gaat de volledige brug open voor verkeer.

ONTWERP NIEUWE MEULESTEDEBRUG

Komende jaren bouwen De Vlaamse Waterweg nv en het Agentschap Wegen en Verkeer, in samenwerking met FARYS en stad Gent, aan een nieuwe, brede brug met vijf rijstroken die de oude Meulestedebrug moet vervangen. Tegelijk wordt de aansluitende wegenis van de Wondelgemkaai (N458) en de Zeeschipstraat (N456) vernieuwd. Daarnaast zetten we in op het verhogen van de verkeersveiligheid voor de zachte weggebruiken met aangepaste fietsverbindingen. Zo verhoogt de capaciteit en zal het verkeer vlotter en veiliger verlopen langs deze belangrijke toegangspoort naar de noordrand van de stad en North Sea Port.

Ontdek alles over het ontwerp van de nieuwe Meulestedebrug op deze pagina.

BRUGKLAP

Hinder

Toegankelijkheid tijdens de werken

Tijdens de werken zijn er verschillende omleidingen van kracht voor fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer.

Auto

Werken Meulestedebrug

04/08/2023 t/m 04/12/2025
Om deze werken te kunnen uitvoeren zijn grote ingrepen noodzakelijk in de verkeersafwikkeling t.h.v. het tijdelijk verkeerslichten geregeld kruispunt...
Meer info

Fiets

Werken Meulestedebrug

04/08/2023 t/m 04/12/2025
Om deze werken te kunnen uitvoeren zijn grote ingrepen noodzakelijk in de verkeersafwikkeling t.h.v. het tijdelijk verkeerslichten geregeld kruispunt...
Meer info

Fietspaden

Werken Meulestedebrug

04/08/2023 t/m 04/12/2025
Om deze werken te kunnen uitvoeren zijn grote ingrepen noodzakelijk in de verkeersafwikkeling t.h.v. het tijdelijk verkeerslichten geregeld kruispunt...
Meer info

Voetganger

Werken Meulestedebrug

04/08/2023 t/m 04/12/2025
Om deze werken te kunnen uitvoeren zijn grote ingrepen noodzakelijk in de verkeersafwikkeling t.h.v. het tijdelijk verkeerslichten geregeld kruispunt...
Meer info

Laatste nieuws

Top