Baggerwerken in de Westhoek van start op het terrein

Baggerwerken in de Westhoek van start op het terrein

De baggerwerken in het IJzerbekken zijn van start gegaan op het terrein. De voorbije maanden vonden voorbereidingen plaats zoals onderzoeken naar eventueel aanwezige munitie en peilingen van de diepte bij aanvang. Na deze werken zal de vaargeul in het Lo-kanaal opnieuw 2,20 meter diep zijn. Dat is gunstig voor de waterafvoer en de scheepvaart. De eerste baggerwerken starten in Veurne. Vanaf november wordt bijkomend vanaf Fintele gewerkt.

Baggerwerken in de Westhoek van start op het terrein

De onderhoudsbaggerwerken in het IJzerbekken vinden de volgende maanden plaats op verschillende waterlopen in de Westhoek. Op de IJzer en op het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke worden lokale ondieptes weggewerkt, op basis van recente peilgegevens die de volledige waterwegen in kaart brengen. Deze drempels of ondieptes onder water die de waterafvoer kunnen vertragen of de scheepvaart hinderen, worden door middel van slibslepen afgevlakt. Het slib dat zich op een plaats opstapelt, wordt versleept naar een plek met een grotere diepte, want de bodem van IJzer is op diverse plaatsen ook weggespoeld en dieper dan normaal.

Op het Lo-kanaal van Fintele tot in Veurne halen kranen op drijvende pontons het overtollige slib boven en dumpen het in bulkschepen die het afvoeren. Naar schatting moet 60.000 kubieke meter slib worden gebaggerd. Het 14-kilometer lange Lo-kanaal zal na de werken opnieuw over een vaargeul van gemiddeld 6 meter breed en 2,20 meter diep beschikken. De afvoer van alle slib zal per schip gebeuren.
De baggerwerken op het water worden waar mogelijk gecombineerd met (groen)werken op en langs de oevers, door een afzonderlijke aannemer uit te voeren in opdracht van De Vlaamse Waterweg, maar in de tijd gelijklopend met deze slibruimingen op het water.

Alle baggerwerken in de Westhoek zullen worden uitgevoerd door het consortium Ghent Dredging-DEME. Over het volledig traject van het Lo-kanaal bevindt er zich conventionele of toxische munitie.  Voor de detectie en het benaderen van deze explosieven, doet het consortium beroep op de expertise van Aannemingen Braet nv.

De kosten voor deze eerste fase van de baggerwerken op het Lo-kanaal worden op 7,25 miljoen euro geraamd. Navolgend staan ook de andere kanalen in de Westhoek op de planning. Hiervoor zijn de voorbereidende studies van bodemanalyses en explosieven onderzoeken al opgestart.

De uitvoering van de baggerwerken is onderhevig aan de weersomstandigheden, de opsporing en vondsten van oude oorlogsmunitie, en de capaciteit in de planning om het gebaggerde slib te kunnen afvoeren en verwerken. Bij een gunstig verloop zijn de werken op het Lo-kanaal eind maart afgerond, dus voor de start van het nieuwe pleziervaartseizoen.

Weerbare Westhoek

“De baggerwerken maken deel uit van de korte termijn acties van het actieplan Weerbare Westhoek dat door een taskforce werd opgestart na de watersnood eind 2023”, zegt de uittredend Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken. “Met het actieplan willen we de Westhoek nog beter wapenen tegen extreme weersfenomenen. Verder investeren in onze waterlopen voor een betere waterbeheersing is de komende jaren aan de orde.”

De Vlaamse Waterweg nv heeft een lijst van meer dan 50 werven in het kader van het programma Weerbare Westhoek dat voor meer waterzekerheid in de IJzervallei moet zorgen. Andere acties die De Vlaamse Waterweg nv momenteel uitvoert of waarvan de voorbereiding bijna is afgerond zijn o.a.

  • de herstelling en versteviging van de winterdijk aan De Blankaart,
  • het reinigen en afsluitbaar maken van de sifons onder het Lo-kanaal,
  • diverse noodherstellingen en oeverherstellingen
  • het vernieuwen van de 48 schuiven op de stuwen aan de Ganzepoot in Nieuwpoort,
  • de vernieuwing van de vier schuiven in de stuw van Fintele en de re-engineering van de elektromechanica
  • het verwijderen van hinderende beplanting aan de IJzer tussen de Franse grens en Roesbrugge.
  • het versterken van het permanent groen en algemeen onderhoud
  • Het vernieuwen van de houten sluisdeuren en elektomechanica van de Nieuwpoortsluis in Veurne en de sluis in Fintele.  
  • Re-engineering van de pompstations in Veurne, Nieuwpoort Nieuw Bedelf en Nieuwendamme Kreek

Voor deze en tal van nog andere acties, die in 2025 en 2026 zullen plaatsvinden, zijn de studie- en/of vergunningsfases opgestart of is de contractering van aannemers lopende.

Laatste nieuws

Top