Herstellen middendeuren sluis Sint-Baafs-Vijve

Herstelling van de middendeuren van de sluis in Sint-Baafs-Vijve

Het garanderen van de scheepvaart en een efficiënte waterhuishouding zijn twee belangrijke opdrachten van De Vlaamse Waterweg nv. Begin 2021 werden de middendeuren van de gloednieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve aangevaren met aanzienlijke schade tot gevolg. De deuren moeten worden vervangen voor een optimale werking en een gelijklopende levensduur als de rest van de nieuwe infrastructuur. Om de herstellingswerken uit te voeren, zal er van maandag 10 juni 2024 om 20 uur tot en met zaterdag 22 juni 2024 om 20 uur een stremming zijn. De Vlaamse Waterweg nv zal de hinder voor alle betrokkenen tot een minimum te beperken. 

Wat, waarom, wanneer?

 

UPDATE 18 JUNI 2024: Het vlotte verloop van de werken zorgt dat de sluis op vrijdag 21 juni 2024 om 20 uur al opnieuw zal kunnen worden bediend. De stremming voor het scheepvaartverkeer wordt dan vroegtijdig opgeheven.  

De standaard bedieningstijden zijn weer van toepassing. Voor zondag 23 juni begint de bediening om 10u en eindigt om 18u.  

Wat

Het garanderen van de scheepvaart en een efficiënte waterhuishouding zijn twee belangrijke opdrachten van De Vlaamse Waterweg nv. Begin 2021 werden de middendeuren van de gloednieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve aangevaren met aanzienlijke schade tot gevolg. De deuren moeten worden vervangen voor een optimale werking en een gelijklopende levensduur als de rest van de nieuwe infrastructuur. Om de herstellingswerken uit te voeren, zal er van maandag 10 juni 2024 om 20 uur tot en met zaterdag 22 juni 2024 om 20 uur een stremming zijn. De Vlaamse Waterweg nv zal de hinder voor alle betrokkenen tot een minimum te beperken. 

  • De ondernemingen die gebruik maken van de scheepvaart op de Leie in Sint-Baafs-Vijve worden aangeraden om hun voorraad voorafgaand aan de stremming aan te vullen.
  • Schepen (klasse Va) kunnen tijdens de stremming omvaren via Gent of de verbinding Rijsel-Douai-Valenciennes in Frankrijk.

Waarom

De nieuwe sluis op de Leie in Sint-Baafs-Vijve werd tijdens de zomer 2020 in gebruik genomen. De sluis is aangepast voor klasse Vb-schepen maar beschikt over drie paar sluisdeuren. Door de aanwezigheid van middendeuren, kunnen kleinere schepen met minder waterverzet worden geschut wat, zeker in droge periodes, de waterhuishouding ten goede komt. De middendeuren zijn tevens reserveonderdelen. Ze geven ook de mogelijkheid om bij onderhoud en inspecties  aan de opwaartse of neerwaartse deuren niet de volledige scheepvaart te moeten stremmen.

Onmiddellijk na de aanvaring in de zomer van 2021 werden de middendeuren verwijderd om het scheepvaartverkeer niet te hinderen. Uit inspectie bleek dat de deuren niet meer bruikbaar zijn en er ook schade is aan de vijzels en verankeringspunten. Alle onderdelen om de beschadigde deuren te vervangen, liggen sinds mei 2022 klaar in Sint-Baafs-Vijve. Voor de eigenlijke herstelling is een droogzetting van de sluiskolk noodzakelijk. Die is voorzien van 10 tot en met 22 juni 2024.

Wanneer

Omdat er in 2023 al veel stremmingen waren voor de gebruikers van de Leie en aanpalende Kanaal Roeselare-Leie werd geopteerd voor de best geschikte periode voor alle betrokken partijen in 2024. Tevens laat deze planning ook de noodzakelijke voorbereidingstijd toe.

Tijdens de stremming van 10 juni 2024 om 20 uur tot en met 22 juni 2024 om 20 uur zal 24/7 continu worden gewerkt zodat het scheepvaartverkeer zo snel mogelijk kan worden hervat. Tijdens deze periode wordt de sluis doorgezet, schoongemaakt en geïnspecteerd. De nieuwe deuren die al ter plaatse liggen, worden geplaatst, afgeregeld en van alle elektrische componenten voorzien. Tot slot volgen testen in droge en natte omstandigheden zoals die ook bij een nieuwe sluis worden uitgevoerd. De sluis was splinternieuw toen die werd aangevaren. De Vlaamse Waterweg wil dezelfde garanties hebben na de herstelling.

Wachten om de middenste sluisdeuren in Sint-Baafs-Vijve te herplaatsen tot een gecombineerde stremming voor meerdere werkzaamheden is niet aangewezen gezien de deuren bijdragen tot de goede waterhuishouding en de bedrijfszekerheid van de sluis.

Waar?

De werken vinden plaats aan de sluis van Sint-Baafs-Vijve.

Alternatieven

De stremming van 10 tot 22 juni 2024 betekent dat de sluis niet wordt bediend en er geen schepen worden versast. De vaarweg loopt dan dood aan beide zijden van de sluis. Schepen kunnen omvaren. Dat kan via Gent of via Noord-Frankrijk, afhankelijk van het vertrek en de eindbestemming van de reis. Maar alle kaaien blijven bereikbaar. Het kanaal Roeselare-Leie is enkel ontsloten via de stroomopwaartse zijde van de Leie.

Het kanaal Kortrijk-Bossuit dat de Leie met de Schelde verbindt, is enkel een alternatief voor kleine schepen omdat zowel de doorvaarthoogte als de diepgang er beperkt is.

 

Kaart met de omleidingsroute

Veel gestelde vragen (FAQ)

Is er hinder voor de buurt?

  • Tijdens de werken worden kranen, pompen, generatoren en extra verlichting ingezet. Er zal rondom de sluis meer beweging zijn dan bij de dagdagelijkse werking.
  • De jaagpaden ter hoogte van de sluis zullen van 3 tot en met 24 juni 2024 onderbroken zijn. Er wordt een omleiding voorzien via Barrage en Hooiestraat.

Waarom in juni 2024?

De Leie is een druk bevaren waterweg met heel wat gebruikers in de nabijheid. Geen enkele periode is ideaal. De Vlaamse Waterweg nv wachtte voor het herstel de stremming voor het onderhoud van de sluis in Ooigem op het Kanaal Roeselare-Leie af. Die vond plaats tijdens de zomer 2023. Omwille van de hinder voor de ondernemingen werd een periode tussen de twee stremmingen ingepland. Omdat afwachten risico's inhoudt, worden de werken niet langer uitgesteld. De werken opnieuw tijdens de zomer uitvoeren, is voor de aannemers geen optie. 

Wat is het belang van de middendeuren van de sluis?

Voor een optimaal waterbeheer, in het bijzonder tijdens een droogteperiode, is het terugplaatsen van de middendeuren noodzakelijk. Kleinere schepen kunnen dan met een beperkter watervolume worden versast. Hierdoor blijft er meer water beschikbaar in het opwaarts gelegen pand waardoor dieper gelegen schepen de Leie langer kunnen blijven bevaren.

Ook naar bedrijfszekerheid is het terugplaatsen van de middendeuren noodzakelijk. Bij een bijkomend incident met schade aan de opwaartse of afwaartse sluisdeuren zou de Leie onvoorzien en voor lange tijd volledig gestremd zijn. Bij aanwezigheid van de middendeuren, kunnen kleinere schepen de vaarweg blijven gebruiken en blijft een bediening van de omliggende bedrijven mogelijk. Ook bij onderhouds- en inspectiewerken zal het scheepvaartverkeer minder gestremd moeten worden.

Nu al herstellen? De sluis is pas gebouwd.

De sluis van Sint-Baafs-Vijve is nog maar enkele jaren geleden gebouwd. Kort na het in gebruik nemen, voer een schip door de middendeuren met aanzienlijke schade. De deuren konden toen snel worden verwijderd waardoor het scheepvaartverkeer maar kort werd onderbroken. De herstelling die nu volgt, is een gevolg van de aanvaring. Na de herstellingswerken moet de sluis opnieuw het garantieniveau hebben zoals voor de aanvaring. 

Hoelang moeten schepen omvaren?

De schepen kunnen omvaren via Gent of Noord-Frankrijk. De vaartijd is afhankelijk van het vertrek- en bestemmingspunt. Schepen die in West-Vlaanderen vertrekken met  bestemming Gent, kunnen tot 36 uur extra over het traject doen. 

Is er nog hinder op de omvaartroute?

Over de stremming vond overleg plaats met de andere waterwegbeheerders op de omvaartroute. Eventuele stremmingen op de omvaarroute tijdens de route worden maximaal vermeden.

Zijn er gewijzigde bedieningstijden kort voor en na de stremming van de sluis?

  • Voor de stremming worden de bedieningstijden niet gewijzigd. Schepen kunnen tot maandag 10 juni 2024 om 20 uur de sluis passeren. 
  • Na de stremming zullen de sluizen van Sint-Baafs-Vijve en Ooigem op zondag 23 juni 2024 vanaf 6 uur worden bediend. De bediening op zondag start normaal om 10 uur. 

Is de timing van van de stremming gewijzigd? 

Oorspronkelijk was de stremming gepland en gecommuniceerd voor de periode 14-26 juni 2024. Die periode werd zo overeengestemd met de Franse en Waalse waterwegbeheerders. Omdat recent en zonder overleg in Frankrijk werken zijn ingepland op de omvaartroute tijdens een periode die de stremming van Sint-Baafs-Vijve overlapt, werd geschakeld om zeker te zijn dat alle bedrijven langs de Leie-as bereikbaar blijven.

Wanneer werd deze stremming aangekondigd?

Het scheepvaartbericht aan de sector met referentienummer FTM/BE/De Vlaamse Waterweg nv/2023/2052 werd verspreid op 11 september 2023 om 16.45 uur. Door de stremming in Frankrijk werd de stremming enkele dagen vervroegd. het scheepvaartbericht is ook beschikbaar via www.visuris.be.

Laatste nieuws

Top